torstai 21. toukokuuta 2009

Talon ja tyylin sopusointu

Talon ja tyylin tulisi olla sopusoinnussa keskenään. Lähtökohta tarkoittaa kalusteiden, valaistuksen, somistuksen ja mainonnan yhteensopivuutta. 

Persoonallisia ratkaisuja kartetaan usein asiakkaiden menettämisen pelossa. Alla olevat valaisimet ovat kuva-aarteitani Helsingistä, kesältä 2007. Kahvilan ohi kulkiessa ei voinut olla kiinnittämättä huomiota tilan valaisimiin. Miten mukava idea, joka sointuu kivasti yrityksen toimialaan!

Myymälävalaistuksesta syntyy aina kustannuksia. Valokiskot, spotit ja polttimet maksavat ja yleinen ratkaisu on sammuttaa myymälän valaistus jo hyvin aikaisin illasta. Kahvila-esimerkistä huomaa kuitenkin nopeasti, miten hyvin valo ja valaisimet kiinnittävät ohikulkijan huomion.

Osasyy persoonallisten ratkaisujen puuttumiseen on vaikeus löytää suunnitteluun ammattilaista. Kaupallisen tilan suunnittelua löytyy niin arkkitehtitoimiston, sisustussuunnittelun kuin mainostoimistonkin palvelulistauksista.


Visuaalisten ratkaisujen merkityksestä, ensivaikutelman syntymisestä ja yrityksen houkuttelevuudesta kahvilaympäristössä löytyy myös kuluttajatutkimus (Vaasan yliopisto / Pirjo Laaksonen, Martti Laaksonen ja Ari Huuhka) hyvine lähteineen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti