tiistai 10. marraskuuta 2009

Näyteikkuna: tila ja tekniikka


Millainen näyteikkuna on teknisenä tai kaupallisena tilana?

Markkinointiviestintä on yleensä hyvin tavoiteorientoitunutta. Miten siis on yhden visuaalisen markkinoinnin peruskäsitteen kanssa? Internetin kanttiperiaatteen (= haettavan oletetaan löytyvän heti ykkössivulta) ensimmäiset hakutulokset kertovatkin näyteikkunamainonnalle asetettavista tavoitteista.

Näyteikkuna kaupallisena tilana on yleensä
- (myymälä)tilasta erikseen rajattu tila
- voi olla myös suljettu tila, ns. ikkunakaappi
- asiakas kohtaa näytekkunan ennen myymälätilaan saapumista; varsinaisen myymälätilan ulkopuolella
- valaistu
- sisältää yritystunnukset teippauksina, kyltteinä tai valomainoksina
- myös markiisit tulee huomioida osana näyteikkunaa, ne vaikuttavat sekä näyteikkunan toteutusratkaisuihin että ikkunan tarkasteluun.

Teknisestä näkökulmasta näyteikkuna sisältää 1) hyän, muunneltavan ja riittävän valaitusken 2) kulutusta kestävät, helposti siistittävät pinnat tai sitten reippaampaa maalausta, tapetointia tms. käsittelyä vastaanottavat pinnat 3) muuntely- ja ripustusmahdollisuuksia sekä markkinointimateriaalille että somistusrekvisiitalle 4) pientä tilaa voi nimittää vitriiniksi, ei näyteikkunaksi.

Näyteikkunan anatomia tuottaa yllättävän paljon ongelmia. Taka- ja sivuosistaan suljettu ikkunakaappi antaa kaikki mahdollisuudet rakentaa kokonaisia maailmoja jos rohkeutta, mielikuvitusta ja jonkinlainen budjetti on käytettävissä. Osittain suljetun tai alaosastaan rajatun näyteikkunan kanssa joutuu tasapainoilemaan ikkunasomistuksen ja taustalta avautuvan myymälän kanssa. Osittain suljettu ikkuna toimii omilla ehdoillaan eikä siitä pysty loihtimaan suljettua ikkunakaappia virityksillä. Hyväksy todellisuus.

Näyteikkunamainonnan tavoitteista; kannattaa tutustua sekä artikkeliin Näyteikkunamainonnan vaikutus osotopäätöksiin että Somistajayhdistykseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti