maanantai 20. huhtikuuta 2009

Vitriini somistustilana ja froteekana

Yleensä somistukset toteutetaan näyteikkunoihin ja myymälän sisätiloihin. Joidenkin liikkeiden tai kauppakeskusten yhteydessä on visuaalisella markkinoijalla käytettävissään myös vitriinejä. Yrityksen näkökulmasta vitriini tuo yrityksen ja sen tuotteet lähelle asiakasta jo ennen myymälä- tai liiketilaan saapumista. Palveluyrittäjälle vitriini antaa harvinaisen mahdollisuuden puhutella asiakasta ennen palvelutapahtumaan saapumista. Kuinka herkullisia parturi-kampaamon vitriineitä maailmassa voisi ollakaan! Lisää vitriinejä maailmaan, nämä ovat aivan liian harvinaista herkkua!

Alla olevat kuvat ovat Nivalan kauppiastalosta. Vitriinisomistuksen haasteet ovat tilassa, vitriinin tarjoama esittelytila on tarkasteltavissa joka puolelta, eikä somistustyö saa missään vaiheessa kääntää selkäänsä katsojalle. Mikäli yritystunnukset toteutetaan teippaamalla lasipintaan, on somistajan huomioitava ne tilankäytössä, samoin kuin näyteikkunasomistuksessakin.

Osassa vitriinejä ei ole käytettävissä kohdevalaistusta tai spotteja, näissä esimerkeissä valaistus on toteutettu ylhäältä lankeavana yleisvalaistuksena. Yleisvalon tehtävä on valaista esiteltävä alue, sillä ei vielä pystytä korostamaan haluttuja kohtia tai rakentamaan dramatiikkaa valon ja varjon leikillä.

Vitriinisomistuksen tulisi olla kiinnostava myös kauempaa tarkastellessa. Siihen tarvitaan katseenvangitsijaa tai kokovaihtelua esiteltävissä tuotteissa tai mainosmateriaalissa tai värien intensiivistä käyttöä.


Jopoista lisää mm. täältä. 

Palataanpa uudelleen Mamma Mian vitriiniin, mitä somistusrekvisiittaa löytyy äärimmäisenä oikealta?

Somistusrekvisiitalla havainnollistetaan, että kyseessä on ravintola. Rekvistiittana on käytetty muovihedelmiä ja froteekanaa (!!!).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti