sunnuntai 7. kesäkuuta 2009

Kesämyymälöitä

Talon tyylistä ja sen yhtenäisestä, johdonmukaisesta toteutuksesta on hyvänä esimerkkinä Marjamäen Pajutila, ehdoton kesäkohde! Paikalla on oma, selkeä ja tunnistettava tunnelmansa - ja mitkä esillepanot! Erityisen tykästynyt olin erilaisiin opasteisiin ja kyltityksiin, joilla yleisöä palveltiin informatiivisesti ja ennakoivasti (!).

Mielikuva yrityksestä, kohteesta tai myymälästä syntyy sekä fyysisestä että sosiaalisesta ympäristöstä; asiakaspalvelu tulee aina olemaan tärkeä osa mielikuvan muodostumista. Hyvin suunniteltu fyysinen ympäristö pystyy kuitenkin palvelemaan asiakasta luontevasti ja positiivista yrityskuvaa rakentaen. 

Sisäkuvia Kalastajan kesäkoti -näyttelystä. Monipuolinen kohde: pajutilan, näyttelyiden, myymälöiden ja kahvilan kokonaisuus.
Tilalta löytyvät rakennukset on kaikki nimetty ja esitelty niiden käyttötarkoitus. Kaikissa toteutuksissa käytetään samaa sommittelullista ratkaisua, fiiliskuvaa oikealla ja tekstiä vasemmalla. Kuva ja teksti eivät riitele keskenään huomiosta ja käytetty fonttikoko on helposti luettavissa A4-kokoisissa opasteissa. Kuva vetää huomion ja teksti sille alisteisena täydentää informaation.

Opasteet ja kyltitykset ovat samaa linjaa tuotteiden esillepanon ja tuotevalikoiman kanssa. Vaikka en kuulukaan romanttisen ja runsaan tyylin kannattajiin, täytyy myöntää mykistyvänsä tässä ympäristössä. Tuotevalikoima on runsas ja täyttöaste korkea, siitä huolimatta paikan jaksaa tutkia läpi. 

On ilahduttavaa huomata, että joissain paikoissa halutaan ja osataan rakentaa mielenkiintoista myymäläympäristöä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti