keskiviikko 23. syyskuuta 2009

Moodboard


Visuaalisen markkinoinnin projekteissa tarvitaan erilaisia taitoja niin suunnitteluun kuin toteutukseenkin. Projektien alkuun sijoittuvat erilaiset visualisoinnit ja hahmon luomiset, luonnostelut ja työsuunnitelmat. Olen jo jonkin aikaa aloittanut suunnitteluprojektit moodboardin valmistamisella. Siitä on tullut työvaihe, jonka jälkeen vasta siirryn luonnosteluun.

Alla olevat kuvat ovat kevään 2009 trendeistä. Fundeerasin värjejä, muotoja ja materiaaleja, joita nostaa esiin somistusrekvisiitassa.

Mooboardin kokoaminen tutustuttaa toimeksiantoon, sen rajauksiin ja jäsentää toteutuksen visuaalista ilmettä. Näkyvän muodon tekeminen antaa tavoitteet työskentelylle, soveltuvalle tyylille ja viitoittaa suuntaa mihin päin ollaan menossa. Samalla kertaa pystyy työstämään sommitelua ja tunnelmaa, kommunikoimaan brändin kansa.

Kuten kaikki kuvallinen työskentely pakottaa kuvan rakentaminen keskittymään olennaiseen ja valitsemaan sen, mikä on tärkeää. Kuvaa ei voi rakentaa jäsentämättä aihetta ja puntaroimatta sitä, mikä työssä-työskentelyssä-tavoitteessa on olennaista.

Kuva toimii samoin kuin luonnoskin, työsuunnitelmana. Sen voi korvaa johonkin pisteeseen saakka tekstinä, mutta kuvan tai luonnoksen tekeminen tiivistää tavoiteen ja antaa visuaalisen muodon työlle. Sen avulla kartoitetaan mitä tarvitaan, mitä löytyy valmiina, mitä tilata, hankkia ja kuinka tilaa tullaan käyttämään. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti