sunnuntai 27. syyskuuta 2009

Messuosaston suunnittelu


Messuosaston suunnittelu on visuaalisen markkinoinnin selkeitä käyttökohteita. Käydäänpä siis rivakasti läpi viime viikolla päättyneiden Eteenpäin-messujen kaksi perusosastotyyppiä, plussineen ja miinuksineen.

Vaihtoehto 1: perusmoduli, ns. valmisosasto
- osaston koko 3 x 3 x 2,5 m
- otsalauta, matto, seinät

Plussat ja miinukset
+ selkeä neliömäinen tai suorakaidemuoto on helposti hallittavissa ja suunniteltavissa
- pieni osasto antaa helposti ahtaan yleisvaikutelman (kuten nytkin, tulee fiilis että kaikki organisaatiolle suunniteltu messukaluste ja -materiaali on haluttu ottaa mukaan - onhan materiaaliin kuitenkin satsattu tai muita syitä)
- osaston toiminta muistuttaa asiointia kioskilla, kontakti yleisöön jää luukkutasolle ja aktiivisuus yleisön puolelle (näinhän ei oikeasti pitäisi olla, vai mitä?)
- montako esittelijää osasto oikeasti tarvitsee? Parhaimmillaan osastoilta löytyi jopa kolmekin kappaletta!
+ selkeä perusviesti välitetään tehokkaasti pienilläkin neliöillä
+ pieni messuosasto & kulmapaikka tuottavat kustannustehokasta pöhinää, edellyttää tosin markkinointiviestinnällistä halukkuutta.

Kun valintasi on perusosasto, kiinnitä huomiota
* edustamasi yritys tai organisaatio tulee esille (=missä ja kuinka yritystunnukset esiintyvät)
* etuosan aktivointi, point of sales on mietittynä, kunnossa ja viritettynä aktiiviseksi
* takaosassa / seinällä huolehditaan yritys- tai organisaatiokuvasta (niinhän?)
* osastosi ruuhkautuu helposti --> suhteuta osaston toiminta ja aktiviteetit käytettävissä olevaan tilaan
* maksa lisää ja huolehdi osastosi valaistuksesta; asianmukaisilla spoteilla tehdään lähes ihmeitä
* suhteuta: valmisosasto on messuosallistujien yleisin vaihtoehto, kuinka aiot erottua porukasta?

Vaihtoehto 2: design-osasto + tilaa
- useampi kappale perusmoduleita, yhdistettynä esim. suorakaiteeksi
- siis 3 x 6 x 2,5 m tai 3 x 9 x 2,5 m jne

Plussat ja miinukset
+ design-osasto on nimensä mukaisesti uniikki, erilainen, erottuva
+ yksilöllisyys erottuu messuympäristössä nopeasti ja hyvin
+ tarjoaa selkeät puitteet organisaation / yrityksen nimen ja tunnusten esittelyyn
+ messuesittelijällä hyvä reviiri -> vaikuttaa myös messuilta haettavan tavoitteen toteutumiseen
- kiusaus käsittämättömiin tilavirityksiin on silti suuri
- jäsentymätöntä tilankäyttö vaanii helpoisti, tilanteessa sekä messuvieras että esittelijät ovat yhtä hukassa tilan hyödyntämisen kanssa

Messusosastoon liittyviä päätöksiä helpottaa messuosallistumisen tavoitteiden selkeä artikulointi. Kalevan mukaan esim. kävijämäärä oli noin 8 400 henkeä, kuinkahan se näkyi messuosallistumisen tavoitteiden asettamisessa tai messuosallistumisen budjetoinnissa?

Mutta kyllä messuosastoissa löytyi herkkujakin! Tässä muutamia:

Kainuun ammattiopisto: suuri, värikäs, voimakas tunnusväri osaston lähtökohtana. Runsaasti aktiivisia esittelijöitä ja vuorovaikutteisuutta. Messuilla tosissaan.

Oulun ev.-lut. seurakunnat: selkeä, johdonmukainen teema. Vahva väri- ja kuvamaailma. Messuosasto muunneltaavissa, häämessuilla tausta vaihtuu vanhaan pariskuntaan ja tekstiin "Suurin niistä on rakkaus". Messuosaston suunnittelusta vastaa studio Ilpo Okkola. Ja huom! Osaston paikka mitä parhain, pääkäytävällä, mutta ei heti sisäänkäynnin yhteydessä. (Osastolla jatkuvasti messuvieraita; kuvaaja pulassa...!)

Koulutuskeskus Sedu: hillitty, hallittu, tyylikäs. Silti, hyvän designin edessä sitä aina pakkaa olemaan vähän pehmeänä :) Tällainen lähtökohta vaatii aktiivisuutta esittelijöiltä. Osastolla hyödynnettiin hyvin ammattivaatetusta.

Ammattiopisto Luovi: Tälläkin osastolla selkeä messuteema. Koulutusheebeli, Fatboy ja rohkeaa rohkeaa värimaailmaa.

Ja lopuksi vinkki ensi vuoden messuosallistujille: jos tapahtuman kohderyhmät ovat 1) ammatillista koulutusta harkitsevat nuoret tai 2) ammattitaitoaan täydentävät aikuiset miksi osasto ylimiehitetään innostumattomilla pönöttäjillä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti