sunnuntai 9. elokuuta 2009

Kallioparkkia odottava keskusta ränsistyy


Kalevan verkkolehteen on sanallistettu hyvin se, miltä Oulun keskustassa tällä hetkellä näyttää : Kallioparkkia odottava keskusta ränsistyy

Oulun keskustan rakennuskanta pidetään matalana ja käytännössä haluttavin ydinkeskusta on tiivistynyt muutamien pääkatujen ja kortteleiden alueelle. Katutason liiketiloista on jatkuva pula ja paremman sijainnin puuttuessa osa myymälöistä lähtee kokeilemaan onneaan kauemmaksi Rotuaarin kävelykadusta. Myymälöiden näkökulmasta sijainti muutaman ristin päässä keskustasta pudottaa asiakasvirtoja dramaattisesti. 

Kaupungin keskustan tulisi olla elävä ja mielenkiintoinen; erikoisliikkeitä, myymälöitä, palveluita, tapahtumia. Ostettavaa, katsottavaa, koettavaa. Hyvääkään sijaintia ei Oulussa hyödynnetä aktiivisesti ja käyttäen kaikkia liikepaikkamainonnan tarjoamia keinoja. Ikäänkuin ei olisi tarpeen esittäytyä asiakkaille houkuttelevana ja haluttavana vaihtoehtona. Joskus epäilen meidän ouluaisten olevan omaa marketti-rotuaan, joka ensisijaisesti haluaa ostaa vai hintaa. 

Kuvan kokonaisherkullisuus on Tampereelta. Ei valitettavasti Oulusta - vielä?

Lukemisen veroinen on muutama vuosi sitten Turun sanomissa julkaistu Markku Hongiston Arkipäivän estetiikka tärkeää pienille kaupoille -artikkeli tutkimustuloksineen. Ja tietenkin myös aina niin viehättävä  Anna Kortelainen: Päivä naisten paratiisissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti